Individuele begeleiding voor kinderen en jongeren
Individuele begeleiding voor kinderen en jongeren.
Voor wie even extra steun nodig heeft, thuis, op school of met zichzelf.
Voor wie is deze begeleiding bedoelt?
Soms lukt het even niet. Een kind of jongere zit niet lekker in zijn vel, is snel overprikkeld, heeft moeite met grenzen, emoties of laat gedrag zien waar je als ouder of verzorger geen grip op krijgt. Dan is het fijn als er iemand van buitenaf meekijkt zonder oordeel, alleen met aandacht en praktische handvatten.
Ik bied individuele begeleiding aan kinderen en jongeren met o.a.:
- Ontwikkelingsvragen, vertraging of voorsprong.
- Vermoeden van (of diagnose) hoogbegaafdheid.
- Moeite met emotieregulatie of prikkelverwerking.
- Gedragsproblemen of onzekerheid.
- Sociaal emotionele uitdagingen.
- Situaties rondom scheiding, verlies of verandering.
- Het niet naar school kunnen om wat voor reden dan ook.
- kinderen/jongeren met autisme of ADHD.
- Structuur of routines aan brengen in het dagelijkse leven.
Ik kom bij jullie thuis of op een andere vertrouwde plek, zodat een kind/jongere zich veilig en vertrouwd voelt. En bij jongeren moet dit vaak even groeien voordat er een band ontstaat. Van daaruit werken we aan doelen die passen bij de leeftijd, ontwikkeling en het karakter van het kind/jongere. En haalbaar is voor ouders, want die zullen het uiteindelijk moeten gaan doen.
Samen met ouders / verzorgers.
Ouders zijn onmisbaar in het proces. Ik werk altijd samen met jullie als gezin. Soms begeleidt ik alleen het kind/jongere, soms juist alleen de ouders of allebei. We stemmen dit af op de vraag en de behoefte. Samen gaan we onderzoeken wat werkt en hoe we dat kunnen versterken.
Voorbeelden vanuit de praktijk:
- Een meisje van 6 jaar dat overprikkeld raakt op school en zich thuis terug trekt of thuis ongewenst gedrag laat zien.
- Een jongen van 11 jaar die veel boos is en moeite heeft met grenzen.
- Een puber die onzeker is en vastloopt in sociale situaties.
- Een puber van 14 jaar die uitvalt op school en volledig vastloopt.
- Een kind met een ontwikkelingsachterstand dat moeite heeft met zelfredzaamheid.
- Een jongen van 4 jaar die ongewenst gedrag laat zien thuis en samen met ouders mee loop om te ondersteunen in hoe het eventueel te kunnen doen.
Mijn werkwijze is:
- Afgestemd op het tempo van het kind/jongere.
- Positief en opbouwend.
- Gericht op wat wel lukt.
- Flexibel, onder de structuur uit het oog te verliezen.
- Duidelijkheid en eerlijk.






